Meditation

Alla människor har nytta av meditation.

Under alla yogapass med mig inkluderas kortare och längre meditationer.

Det kommer erbjudas olika meditationstekniker, tex andnings, hjärt, puls och vägledda meditationer. Dessutom har jag klangmeditationer där du får uppleva ljudvibrationernas effekter i kropp och sinne.

 

Om man aldrig tidigare varit i kontakt med meditation är det viktigt att du inte har några förväntningar förväntningar när du mediterar.

Bevittna istället det du känner och hur du mår.

I början kommer det ofta tankar om din vardag och ”stör” meditationen. Men acceptera dem bara, och släpp dem.

Detta behöver du göra mycket i början, men till slut kommer du känna ”stillhet och klarhet”

 

Att meditera handlar dels om att ”släppa taget om sina tankar” som stressar och pockar på hela tiden, och konsten att ta makten över tankarna och vara medveten i nuet.

 

Meditation gör vi för att komma ner i stressnivå och få en ökning av vårt parasympatiska nervsystem, kroppens egna ”lugn och ro ” system.

Stress är inte något som kommer utifrån, utan stress handlar om hur du hanterar det som finns runtomkring dig.

 

Genom att meditera kan du hjälpa du dig själv med att:

 

  • Blodtrycket sänks avsevärt

  • Stressen minskar

  • Du får en ökad koncentration och mental snabbhet

  • Rensa sinnet, och kroppen slappnar av

  • Lindra huvudvärk

  • Öka blodcirkulationen

  • Få en bättre sömn

  • Utveckla din intuition

  • Leva med en större medvetenhet och balans i dig själv

-  Kromosomernas yttersta del, telomererna växer ut vid regelbunden meditation, Elisabeth Blackburn har skrivit en bok om detta.

”Du kan aldrig får vågorna att stilla, men du kan lära dig surfa på vågorna”, (Jon Kabat Zinn)